Categoriearchief: Techniek / Onderdelen

Complete restauratie houten Stuurwiel

Het Fiat Dino houten stuurwiel is een uniek stuur, speciaal voor de Fiat Dino ontworpen en gemaakt. De allereerste Fiat Dino’s hadden een zelfde spaakwiel maar dan met een rand van zwart bakeliet. Erg kwetsbaar en derhalve maar kort toegepast en nu niet meer verkrijgbaar (tenminste ik heb er nog nooit een gezien). Het houten stuur is ook erg zeldzaam. Prijzen op Ebay, mits aangeboden, heb ik al boven de EUR 1000 zien gaan (voor een gebruikt stuur!).
De houten sturen zijn opgebouwd uit mahonie, dunne stroken onder warmte en stoom gevormd en verlijmd om een stalen ring. Aan deze stalen ring zit de verchroomde driespaak geklonken. De mahonie stroken zijn na verlijming gefreesd in de uiteindelijke vorm. In de loop der jaren is veelal het hout uitgedroogd, de lak verweerd en (veelal onzichtbaar) de stalen binnenring gaan corroderen. Door spanningen in het hout, krachten door de dikkere binnenring door corrosie en de loslatende lijmverbindingen is het stuur veelal gaan splinteren. Hieronder een aantal foto’s van veel voorkomende schades:
Stuur1 stuurbreuk

Links:    gebarsten houten hoepel door spanning in het hout/loslaten lijmverbinding.
Rechts:
gebroken stalen binnenring

stuuruitg stuurafg

Links:    Uitgedroogd hout
Rechts: Verdwenen stukken hout

stuurdrie stuurgat

Links:    Kapotte driespaak
Rechts: Gat in metaal

Deze sturen kan Bart van de Broek repareren, en in nieuwstaat brengen. Voor het houtwerk heeft hij een ambachtelijk familie bedrijf gevonden, al jaren werkzaam in het vervaardigen van rompen, scheepsdekken, sturen en  andere houten producten voor de luxere scheepvaart.

Wat houdt e.e.a. in:

  • demontage van het stuur (verwijderen naaf, claxon en klinknagels claxon binnen ring)
  • beoordelen kwaliteit hout
  • demontage van het hout
  • ontroesten van de stalen binnenring
  • eventueel reparatie en verchromen driespaak (origineel mat chroom)
  • het vervaardigen van een nieuwe houten hoepel, inclusief ingefreesde “vingers” en  aangelijmde spaakuiteinden. Alles in mahonie, A-kwaliteit.
  • frezen en schuren
  • aanbrengen van een hoogglas krasvaste, kleurechte (niet vergelende) PU lak, meerdere lagen in een gerobotiseerde spuitcabine (dus geen dikteverschillen, stof, etc)
  • montage van het geheel, inclusief polijsten Fiat claxonschild

Prijs (excl. BTW/excl. verzenden): EUR 700,-  EUR 600,- bij meer dan 5 stuks
Vandaar de oproep direct bij het register. Het maken van de hoepels is erg tijdrovend en duur. Bij meerdere hoepels kan de arbeidstijd worden verkort.

Verchromen (mat):  + EUR 50,-
Reparatie staalwerk:  op aanvraag
Enkel esthetisch opknappen: op aanvraag

Het vervaardigen van een hoepel inclusief verlijmen en spuiten vergt circa 2 weken werk. Het de-/monteren, reparatie driespaak en verchromen langer (verchromen tot 3 maanden!).

Voor info: Bart Van de Broek 06 50662891 bartenfemke@mac.com

hoepelStuurresultaatOpbouwen hoepel                                                        Resultaat